internet

Ikväll när jag kikade runt lite på facebook fastnade jag för en bild som en tjej i min systers ålder lagt ut på sig själv, iförd trosor. Dessa bikinitrosor var uppdragna och neddragna, så det var inte mycket som skyldes. Bilden var tagen bakifrån i syfte att visa vad solen gjort för underverk. Därav tillfixade trosor. Denna tjej är tretton-fjorton någonting.

I viss mån kan nakenhet vara konst i mina ögon. Taget med klass och är menat att förmedla just konst. Denna bild var inte tagen för att visa konst.

Jag tycker inte det är patetiskt, jag tycker det är sorgligt. Alla år har vi blivit varnade av föräldrar om att inte lägga ut utmanande bilder på internet. Jag skrattade oftast åt det. Vem är så dum att de lägger upp sådana bilder? 

Facebook är något ungdomar använder sig av dagligen, det har blivit en rutin. Ju mer man känner sig bekväm vid en sak, desto mer vågar man utforska. Både tjejer och killar kan idag vräka ur sig både det ena och det andra med hjälp av en dator som skydd. Det är ingen sport längre.

Dessutom är det viktigt för ungdomar att få bekräftelse för vad man gör. Att denna bild fått ungefär 90 "gilla-markeringar" och runt 60 kommentarer gör väl inte att personen i fråga väljer att ta bort denna bild från nätet? Att ord som "porrigt", "sexig", "ta av trosorna" och "vi vill se framsidan" ens nämns i kommentarsfältet av ungdomar som är FJORTON år och dessutom tolereras och flickan i fråga är för mig obegripligt. 

Jag ska inte skylla allt på de yngre. Jag vet tyvärr många i min egen ålder som lägger ut bilder på sig själva liggandes i sängen iförda spetstrosor. Är jag gammalmodig som inte förstår syftet? 

Internet är fantastiskt på väldigt många sätt. Man kan lyssna på musik, hålla kontakt med vänner, få svar på alla frågor. Man kan till och med blogga om internet. Nackdelen är att allt blir så anonymt. Man kan idag säga saker man aldrig vågat tänka innan. Man vågar lägga ut bilder som dessa utan att få kritik för det, i värsta fall elaka anonyma kommentarer. Det är okej att idag visa sig nästintill naken inför människor man aldrig pratat med.

Jag är medveten om att jag själv lagt ut lättklädda bilder på mig själv. Mitt syfte med dessa bilder har dock aldrig varit att folk ska kommentera "sexig" etc. Hade jag fått en sådan kommentar hade bilderna försvunnit illa kvickt.

Kanske ville denna tjej förmedla konst genom att visa denna bild. Kanske vill de som tar kort på sig själva i underkläder liggandes i sängen förmedla konstnärlighet. Är jag kanske konservativ då jag tror att nakenbilder som dessa är sexistiska? 

I samma stund som detta inlägg publiceras sitter jag fortfarande och lyssnar på musik, håller kontakt med vänner och får svar på alla frågor. Jag förblir anonym då ingen kan antingen kontra mig eller berätta hur det faktiskt ligger till. Jag ber er, har ni någon annan åsikt, kom fram till mig och berätta om denna.

Genom bloggen förmedlar jag det jag vill ha sagt/visat på ett lätt sätt för de som är intresserade av att veta. Genom bloggen når jag ut till många samtidigt. Jag brukar inte skriva ner mina innersta funderingar eller varför jag tycker på ett eller annat sätt, för jag förstår att alla inte ska tycka som mig. Detta tycker jag dock är en viktig sak att ta upp. Både till äldre syskon, föräldrar och till er fjortonåringar som kanske läser detta. Om man inte berättar vad som är rätt och fel kommer det här fortsätta. Kanske förvandlas facebook till något helt annat än vad det är idag. 

Denna tjej kanske inte är medveten om att den bild hon just lagt upp är lika mycket min som hennes. Jag hade kunnat, om jag velat lägga upp den här för att visa hur den såg ut. Men jag vill inte att bilder som dessa ska spridas. Saken är den att många inte vet att det tar tre "klick" för mig att få den bilden därifrån till detta inlägg. Skrämmande?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet!

2011-06-08 @ 07:54:20
Postat av: Anonym

Skitbra skrivet!

2011-06-08 @ 13:26:17
Postat av: amelia

du har så himla rätt! anar vilken bild du pratar om och jag reagarade på samma sätt när jag såg den

2011-06-08 @ 15:11:51
URL: http://ameliasvensson.blogspot.com
Postat av: leann

så jävla rätt det du skrev! reagerade på precis samma sätt.

2011-06-08 @ 15:55:01
URL: http://linnekund.blogg.se/
Postat av: Hanna

du har bra åsikter Fanny.

2011-06-08 @ 16:13:01
URL: http://hanaakarlsson.blogg.se/
Postat av: IdaL

fanny, helt rätt!

2011-06-08 @ 20:31:52
Postat av: Anonym

fan va du är bra!! HELT RÄTT!!

2011-06-08 @ 22:04:15
Postat av: Hanna

också jag såg bilden. och jag säger som alla andra, helt rätt! ska jag vara ärlig så tycker jag synd om henne. nu känns det nog bra för henne, men om ett par år så vet jag inte om hon känner så. ja, ja.



jag gillar er blogg riktigt mycket, btw.

2011-06-08 @ 22:29:08
URL: http://finarefinast.blogg.se/
Postat av: Julia

Nu blir jag som en av alla, men jag tror att jag vet vilken bild du skriver om, om det egentligen spelar roll. Jag som är ett år äldre än flickan på bilden skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att lägga ut en sådan bild på internet. Jag förstår verkligen inte hur man tänker när man gör valet att publicera bilder som den. Antagligen vill man ha bekräftelse, men det måste man ju kunna få på andra sätt än att lägga ut bilder på sig själv, halvnaken och synligt för hela världen. Jag hoppas att hon är medveten om att vem som helst kan använda bilden och att den heller aldrig kommer att försvinna.



Och det gör så ont att se hur tjejer lägger ut bilder när de är halvnakna, just för att få bekräftelse och uppmärksamhet. Det värsta är ju att det också fungerar, vilket gör att det knappast minskar bland tjejer.



Du har väldigt kloka åsikter för övrigt, och jag kan verkligen inget annat än att hålla med dig.

2011-06-11 @ 22:24:53
URL: http://cirkulera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0