håkan.

Nu var det dags för lite deep talk igen.

I fredags var jag på ytterligare en Håkan-konsert. Att beskriva en konsert med Håkan Hellström för någon som inte varit på en, är lätt: det är magiskt! 

Det ordet kan man förvisso använda när som helst utan att lägga större vikt vid. När man talar om låtarna, mellansnacket, bandets glädje och känslan inombords vid en sån här konsert är användandet av ordet magiskt inte en överdrift. 

I fredags körde han i genom hela nya skivan, vilket var nytt för denna turné. Så många gånger som jag lyssnat på den skivan om och om igen. Att då få höra den live rätt igenom var fantastiskt. 

När han spelade "Jag vet vilken dy hon varit i" stod publiken och gungade från sida till sida. Alla 20 000 var en och samma person som tog in den kärlek Håkan förmedlade, och gav lika mycket tillbaka. Händerna seglade i luften i takt med gungningarna. Allas ögon var lyriska.

Efter det började han spela alla hits, och jag tror inte det var någon som inte sjöng med till "En midsommarnattsdröm" och "Kom igen lena". Jag är uppriktigt sagt ganska trött på just dessa låtar, i och med att de blivit så populära. När de spelas på en konsert är känslan inuti densamma som när man hörde dem för första gången.

"Känn ingen sorg för mig Göteborg" drog igång och liseberg exploderade. Alla 20 000 åskådare började dansa, hoppa och snurra. Händerna var i luften, leendena var enorma, alla sjöng med. Jag har aldrig tidigare varit med om sådant ös på denna låt. Kanske var det för att vi befann oss i Göteborg och det var sista konserten på ett tag. Antagligen var det så. 

Att han avslutade med den låt, som gjorde att jag började lyssna på honom på riktigt, var pricken över i. Han spelade "Det är så jag säger det". Det var så oväntat, så perfekt. Jag stod helt stilla medan resten av liseberg vaggade i takt med musiken. Jag kunde inte titta någon annanstans än på den man som gjort min syn på musik, människor, livet annorlunda. Jag mimade. Han valde att spela den låt som jag har starkast band till. Han valde att avsluta sin turné med den låt som gjorde att jag blev den jag är nu. En indiebrud.

Kommentarer
Postat av: Ida

bra skrivet ! så sant så sant.

2011-09-19 @ 20:05:44
URL: http://idarigby.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0